2014. február 4., kedd

Két egészséges túrós süti: cukormentes túrófánk sütőben sütve és teljes kiőrlésű túrós pogácsa



Hol is kezdjem? Történt nálunk néhány héttel ezelőtt, hogy a drága Férjem az ünnepekhez szervesen kapcsolódó, és ezáltal megkerülhetetlen habzsi-dőzsi után fogyókúrára adta a fejét. Ez gondolom, blogom legutóbbi írásaiból is érezhető, tekintettel, hogy jó feleség lévén, férjem eme döntését tiszteletben tartván igyekeztem – és igyekszem eztán is – viszonylag alacsony kalóriatartalmú és egészséges ételeket ebéd gyanánt felkínálni. Néha egyébként minden túlzás nélkül állíthatom, hogy nincs könnyű dolgom, tekintettel pl a fánkszezonra (persze ilyen szempontból szinte soha nincs könnyű dolga az embernek, hiszen valamilyen „szezon” mindig van: bejgli szezon, fánk szezon, húsvéti sonka és kalács szezon, nyáron strandi lángos és főtt kukorica szezon, és még sorolhatnám…). Mostanában azonban tényleg lépten-nyomon ütközök bele a finomabbnál finomabb, habos kelt tésztából álló, porcukortól szikrázóan csillogó, házi lekvárokkal magukat szemérmetlenül illegető fánkreceptekbe, de mindezidáig keményen ellenálltam nekik a családi béke érdekében.
Most azonban úgy hozták a körülmények, hogy mégiscsak lett fánk, de korántsem a hagyományos fajta, ennek ellenére azonban nem lett kevésbé finom a végeredmény. Drága Férjem néhány nappal ezelőtt ugyanis vett egy fél kg zsírszegény túrót azzal az elgondolással, hogy reggelire joghurtba keverve fogja elfogyasztani. Tegnap azonban benéztem a hűtőbe és a fél kg-os túró csomag még mindig ott hevert bontatlanul. Mivel a lejárati dátum ellentmondást nem tűrően a mai napra hivatkozott, úgy gondoltam, hogy eddig kapott haladékot a túrós joghurt, ezzel a tejtermékkel bizony valamit kezdeni kell.
Hogy a teljes mennyiséget felhasználjam, két féle süti is sikeredett belőle: egy túrós fánk, amit nem olajban, hanem sütőben kell sütni, illetve egy finom túrós pogácsa. Azaz, hogy egészen pontos legyek, a túrós fánk receptje eredetileg fél kg túrót ír, azonban elvileg 32 fánk elkészítésére elegendő, de úgy gondoltam, hogy mi "két és felen" az életben nem eszünk meg 32 fánkot, így csak fél adagot sütöttem. A pogi meg eláll, még vacsira meg reggelire is el lehet rágcsálni.
De hogy ez után a rendkívül alapos, viszont cseppet sem rövid bevezető után a lényegre térjek, már írom is a recepteket (eredeti itt és itt, én ezeket formáltam a magam ízlésére)

Túrós fánk, a cukormentes

Hozzávalók:
Ez a fél adag, amit én sütöttem, a recepttel ellentétben nekem nem lett belőle 16 db csak kb 12, de mivel elég laktató, bőven elég volt leves után, még maradt is 4-5 db

  • 125 g liszt (itt finomlisztet használtam, mégiscsak egy fánkról van szó… :))
  • 1 teáskanál sütőpor
  • 6 dkg xilit (na jó, ez is cukor, de sokkal alacsonyabb a kalóriatartalma, mint a kristálycukornak)
  • 1 csipet só
  • 25 dkg zsírszegény túró
  • 1 tojás
  • fél citrom reszelt héja
  • fél vaníliarúd kikapart magjai

 A tetejére:
  • kb 1 teáskanál olaj
Hozzá:
  • baracklekvár (akár diabetikus), vagy ha még kalóriaszegényebben szeretnénk fogyasztani, keverjünk össze egy pohár natúr joghurtot egy teáskanál mézzel, fél citrom reszelt héjával és fél rúd vanília kikapart magjaival
Az elkészítéssel nagyon egyszerű dolgunk van, mindösszesen egy tálban alaposan össze kell gyúrni a hozzávalókat. A sütőt melegítsük elő 190 fokra. Az eredeti recept szerint nem kell a tésztát pihentetni, én azonban egy brokkoli krémlevest is rittyentettem mellé, hogy mégiscsak ebéd szaga legyen a dolognak, így amíg azt odatettem, a tészta pihent egyet. Majd kb 1-1,5 cm vastagra nyújtottam és kb 6 cm átmérőjű korongokat szaggattam belőle, amiket sütőpapírral kibélelt tepsibe fektettem. A tetejüket egy ecset segítségével vékonyan megkentem olajjal, majd irány a sütő. Őszintén megmondom, nem tudom, meddig sültek, de mikor szép aranybarna a tetejük, akkor már biztosan jók.



Amíg sült az édes, gyorsan összekutyultam a sósat is, mert annak viszont kell egy kis kelés. Ez is kalóriacsökkentett változat: a liszt egy részét lecseréltem teljes kiőrlésűre, a tejföl helyett pedig joghurtot használtam. Azért azt gondolom, fogyókúrázó körökben mindenképp finomnak számítana ez a süti is.

Sovány túrós pogácsa
Hozzávalók:

  • 30 dkg finomliszt
  • 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
  • 1 tk xilit
  • 0,7 dl tej
  • 25 dkg zsírszegény túró
  • 1 csapot evőkanál só
  • 1 tojás sárgája + a fehérje a tetejére
  • 1 kis pohár natúr joghurt
  • 15 dkg margarin
  • 1 csomag instant élesztő
  • a pogácsák tetejére tetszés szerint reszelt sajt vagy bármilyen mag


Elkészítés:
Itt is mindent csak alaposan össze kell gyúrni, csak arra figyeljünk – kelt tészta lévén – hogy a hozzávalók ne legyenek hidegek. A túrót és a joghurtot is érdemes kicsit korábban kivenni a hűtőből, hogy át tudjanak melegedni. Ha sikerült összeállítanunk a tésztát, letakarva kelesszük egy órát, majd szaggatás, tepsibe rakás következik. A pogácsák tetejét kenjük meg a tojásfehérjével és szórjuk meg tetszés szerint sajttal vagy magokkal. A sütő még mindig 190 fokon az ideális, ezen a hőfokon süssük aranybarnára a pogikat.


1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Szeretettel meghívlak játékra:)

    http://loncivendegloje.blogspot.hu/2014/02/ismerjuk-meg-egymast-ujra.htm

    VálaszTörlés